Sunday, November 2, 2008

anak anak ku

Anak ke dua saya, dan kini menjadi yang tua mengantikan arwah kakak nye.dari kecil di panggil Jim boy tapi dah besar malu dan kami panggil nye abang dan kawan kawan panggil nye nazim dan saudara mara panggil jim..anak bertuah ni dah nak melangkah usia 22 tahun akhir tahun ni.Menuntut di UIA dan insyaallah akan tamat akhir tahun depan..very close with me and god i love him so much.sejak kakak meninggal he is very close with me and always concern about me.biar jarang bertemu tapi selalu juge dia balik ke rumah hujung minggu dengan satrianye.pasal tu la selalu komplen duit biasiswa jpa tak cukup..pasal duit minyak kereta..sibuk dengan aktiviti di kampus..tapi saya selalu talipon dia..hati ibu kan..bila phone tak angkat mula hati risau...nanti di jawab nya..mandi lah ma..tido la ma...abang abang...kami boleh berborak sampai jam 2 pagi, macam macam cerita di bawa nye..pendiam kalau tak kenal tapi actually he is a joker.macam ayahnye mereka dari Maktab tentera di raja..ingat saya mase saya bersalin aje kat dia suami terus kate pada saya anak dia nanti mesti masuk RMC macam dia..alhamdullillah akhir dapat juga saya merealisasikan harapan nye..biar hati pada mulanye tidak suka..pada saya secara peribadi memang betul RMC membentuk peribadi dan jati diri. Ketahanan diri mengharungi hari hari di sana mengajar untuk tabah bile berada di dunia luar.dan saya tahu itu ada pada dia.seperti anak anak yang lain banyak sekolah yang dia belajar di johor,melaka setiawan, butterworth dan putrajaya.

anak ketiga saya namenya Nazrin..Muhamad Nazrin..my cute boy..mase kecil pnggil super mario kerna ligatnye dia...kulit nye mase kecil paling cantik di antara anak anak saya..putih merah..mase mengandung hari hari saya makan tau fu fah..bersalin aje hingga hari ni saya tak makan..jemu mungkin dan kembang tekak..pelik pelik..paling manja dan sensitif..tapi paling lame duk asrama..dari form 1 hingga form 5 sekarang ni..minggu depan saya akan ke MRSM Pasir Salak untuk hari ucapan dan majlis restu untuk SPM.tapi sejak duk asrama kulit dia dah tak secantik dulu..biaselah duk asrama ...tapi kulit muka tetap gebu dan cantik..jadi nak anak kulit cantik makan tahu hari hari...tapi budak budak asrama kate kulit dia tak ade jerawat pasal mama dia ade salon kecantikan...anak anak saya pakai Skin food.memang ok kulit mereka..tapi lelaki ok lah kalau kasar kasar sikit kulitnye baru macho kate si abang....jealous tu..doa dan doa semoga dia mendapat 9a dalam SPMnye dan tercapai cita cita nye nanti..kalau kat rumah dia akan sentiase bersama saya,,ke bilik ke dapur ke depan,ikut saya keluar..jadi bile dia balik asrama saya macam tak tentu arah di buatnye.rindu yang amat.pembantu rumah saya pun perasan...tiap malam nak tido dia akan talipon saya.memang tak boleh bawe phone tapi pandai lah dia seludup.

Itu kisah anak anak bujang saya..mereka tinggal di asrama...pada saya anak lelaki biar tinggal di asrama,,belajar disiplin dan jati diri , memdidik mereka semangat setiakawan dan tidak penting diri sendiri.kerana mereka bakal menjadi suami, ayah, bekerja dan pemimpin negara..mungkin..tidak timbul kurang kasih sayang kerna zaman kini kita boleh selalu pergi ke asramanye, boleh bercakap melalui talipon dan kemudahan lain...mereka pun gembira kerana berpeluang menuntut di asrama penuh dan mereka tahu saya sayang giler kat mereka... tapi...jeng jeng jeng bukan anak perempuan saya....

anak ke empat dan ke lima..kembar seiras...fafaa dan jiya...nazifah dan nazihah...setelah kehilangan kakak..suami saya sayang sangat sangat kat mereka..lagi pun hanya dia di rumah kerana abang abangnye di asrama..tapi 2 tahun mereka pernah tinggal bersama arwah mak kerana saya terpaksa kerja luar daerah.baru habis pmr.doa keputusan nye baik seperti abang abangnye..sekarang kat umah mereka ni teman bergaduh dan berbaik la...tapi bile malam masih lagi peluk cium kami berdua..bersekolah di putrajaya..pagi di hantar ayahnye dan balik saya mengambilnye dan kalau ayahnye ke luar negara saya lah yang akan menghantarnye..jam 6.30 telah keluar umah.mereka lah bunga bunga di rumah saya...

dan saya serta adik saya menjadi penjaga kepada tiga anak buah saya...Muhamad Irfan, Muhamad Izwan dan bardul ilman...adik bongsu saya meninggal dalam kemalangan jalanraya bersama suami serta ibu bapa saya pada 2006..memang sedih .tapi kami redha..Irfan dan Izwan bersama saya. dan badrul bersama adik saya..kini Irfan 13 tahun dan Izwan 10 tahun, sementara Badrul 6 tahun..mereka anak anak saya..saya sayang dan menjaga seperti anak anak saya..wajah adik dan ibu saya sentiasa bersama mereka..alhamdulillah mase arwah hidup pun kami memang rapat adik beradik.selalu berjalan baik dalam maupun luar negara bersama.jadi anak anaknye memang manje dengan saya..begitu juga dengan anak anak saya.semasa sikembar tinggal bersama mak saya, arwah banyak bersama mereka dan anak anak saya rapat dengan anak anak arwah, jadi kehadiran mereka adalah seperti adik beradik mereka sendiri.semoga tuhan memberi saya kekuatan untuk menghadapi dugaan dugaan ini.

kini keluarga kami iaitu keluarga Haji Sidek dan hajjah Badariah tinggal lah saya dan suami bersama anak anak dan adik saya bersama suami di Johor bersama seorang anaknye shafiq berumur 10 tahun dan badrul anak arwah. Dari 17 anggota keluaga ,5 ahli keluarge telah pergi meninggalkan kami..anak sulung saya pada 2003 dan mak ayah adik dan adik ipar pada 2006..tinggal lah 12 aje kini..kadang kadang rase macam bermimpi..namun saya pasrah dan redha.

kehadiran anak anak buah menceriakan rumah kami semula..kalau dulu senyap hanye sekali dua dengar sikembar menjerit jerit di kacau ayahnye, kini ayahnye duk menyakat 2 lagi anak buah..suami memang sayang mereka.syukur pada tuhan banyak banyak..walaupun saya terpaksa bersilat mengejar waktu dari pagi ke malam melayan mereka mereka yang perlu di layan..
gambar akan saye edit kemudian.

esok dan lusa saya ke genting bersama kembar dan kawan kawan nye..melayan anak anak manje ni..anak anak buah dah balik johor bahru minggu lepas bersama saya kerana kenduri arwah dan pasal exam dah habis ,mereka pun tinggal di sana supaya dapat bermain dengan adik nye dan shafiq dan dapat berjumpa ibu dan bapa saudara sebelah ayahnye.kebetulan saya ada lah genting world card member memang ade apartment di sediakan jadi saya bawelah kawan kawan anak saya bergumbira,,,dari dulu memang saya rajin melayan kawan kawan anak anak saya..saya gembira melayan orang sebenarnye....saya rasa puas melihat mereka gembira..7 kawan kawan nye akan ikut serta..suami tak ikut kerana kerja hanya saya dan sumi pembantu rumah yang akan melayan mereka nanti...jumpe lagi sekembali saya dari genting pada rabu malam..anak anak buah tak heran tak pergi genting kali ni pasal bulan lepas baru pergi dan 20 dec mereka akan pergi jugak..hampir tiap kali cuti kami akan ke sane..cuaca sejuk buat release tension ......

No comments: