Saturday, November 1, 2008

ARWAH ZIERA

Setelah hampir beberape bulan dok bace blog blog adik adik teringin nak ade blog jugak..tapi pasal xtau mcm mane terpakse mintak anak angkat rescue 911 untuk buat blog...so ini kire first try...tentunye pertame di kepala ialah nak tulis tentang arwah anakanda tersayang Nazirah..Lahir pada 20 April 1985 dan meninggal pade 7hb April 2003..meninggal ketika usia nye lagi seminggu 18 tahun..akibat demam denggi..sebagai anak sulung memang la pedih dan perit ketika itu tapi sentiase percaya pade qada dan kadar tuhan..saye redha..ia hak tuhan tibe mase di ambil nye semula...dan saya selalu percaye tuhan sayang kan saye,jadi ape juge dugaan kerane dia sayang kan saya..susah untuk gambarkan arwah dari kecil hingga dewase tapi dia anak yang baik dan sahabat baik saye..Pada malam harijadinye ke 18 iaitu seminggu setelah dia pergi..talipon nye berbunyi...terperanjat saya..rupenye arwah save birthdate dalam phone..esok pagi di pejabat..saye terus menaip sebuah puisi untukye secare spontan...ini lah puisi nye..


Pagi tadi tepat jam 12.oo malam
talipon ziera berbunyi
keluar pesanan
my 18 birthday..what s next

sedih sayu dan bersyukur
ziera pergi tinggalkan mama, ayah dan adik adik
pada 7hb April 2003.hanya 13 hari sebelum meyambut harijadi mu
pergi ke alam yang pasti lebih indah dari dunia ini.


Sebagai anak
ZIERA ANAK YANG BAIK
mendengar kata dan merealisasikan impian mama
ziera pelajar yang cemerlang, pandai dan bijak
hanya beberapa hari akan ke menara gading
ZIERA ANAK YANG BAIK
mengambil hati mama dan menghantar kad kad untuk mama
kita sering bergurau, bergaduh dan berbaik semula
kerana Ziera tahu yang mama memang sayangkan Ziera
ZIERA ANAK YANG BAIK
kerana menjaga nama baik mama dan ayah
anak yang pandai menjaga diri dengan kehidupan di bandar
anak yang berbudi bahasa dan hormat pada orang tua
ZIERA ANAK YANG BAIK
kerana melayan adik adik, walau tidak selalu
tetapi cukup untuk membuat mereka merindui kakaknya
ZIERA ANAK YANG BAIK
kerana sayangkan ayahnya, manja dan sering bergurau dengan ayahnya
menjadi teman ayah bila mama tiada di sisi ayah kerana tuntutan kerja

DAN ZIERA ANAK YANG BAIK KERANA

perginya ziera dijemput ilahi
perkataan yang keluar dari mereka yang mengenali ziera..
hanyalah dia anak yang baik
kawan yang baik
pelajar yang baik
cucu yang baik
saudara yang baik
sahabat yang baik dan baru pulang dari mengerjakan umrah
semuanya baik tentaang ZIERA
mereka menangis kerana Ziera terlalu baik untuk mereka

sebagai mama..itulah hadiah paling istimewa dari Ziera untuk mama dan ayah..

Terima kasih sayang.

Al fatihah

mama 20.4.2003.

puisi ni saya tampal di dalam album nye..gambar2 arwah dari kecil hingga lah saat saat akhirnye di jemput ilahi..walau telah 5 tahun dia hilang di mate..tapi di hati tidak pernah sesaat pun melupainye..sentiasa berada di hati ini...itu lah hati se orang ibu...jadi ibu ibu yang membaca artikel ini...hargai anak anak semasa ada..jaga dan belai dengan penuh kasih sayang tapi bertegas pada perkara yang salah..bila di aju soalan tidak kah saya sedih kehilangan anak sulung saya..jawab saya..semasa dia bersama saya telah saya beri penuh kasih sayang dan melayan dia sepenuhnya..jadi tidak ada rasa ralat di hati ini..itu lah kekuatan saya untuk terus melangkah hari demi hari hari...tapi airmate sentiase juga mengalir tiap kali solat di waktu malam..

dugaan hebat melanda saya lagi..tuhan menjemput 4 ahli keluaga saya dalam kemalangan jalan raya pada 2006..nanti saya cerita kemudian...

apa pun saya bersyukur dan bersyukur dengan kehidupan saya hari ini.Saya lalui dengan tabah dan tenang dan percaya tuhan sayangkan saya..apa pun yang berlaku kerana tuhan sayang kan saya..itu tag line saya la..kate suami perasan tuhan sayangkan dia...saya kate ye la tuhan sayang saya pasal saya syg orang di sekeliling saya..biar anak, suami, kawan kawan,sedare mare,pelanggan saya dan mereka mereka yang kenal saya.pokok pokok pun sayang saye, sebagai balasan pokok ros merah saye sentiase berbunga,,banyak kuntum pulak tu..seronok tengok..

saya cube untuk letakkan gambar arwah di sini..membesar di kl,setiawan, butterworth,putrajaya ,melaka dan johor bahru...penat anak anak saya tukar sekolah..ialah tuntutan kerja ayah dan mamanye..mase tu saya masih bekerja makan gaji.Kini dah hampir 5 tahun saye makan gaji sendiri..lebih tenang dan seronok..walaupun duit xsebanyak dulu tapi kepuasan dan banyak banyak bersyukur..


ok masa untuk memasak..

2 comments:

Dill-Cakes said...

Sedih saya baca first entry ni.Semoga u tabah dalam kehidupan

mamaziera said...

Terima kasih.selagi bernafas saya melangkah dan melangkah demi orang orang tersayang di sekeliling saya.