Saturday, August 29, 2009

Hati se orang ibu lumpuh

Dalam sibuk saya menguruskan anak anak dan anak buah yang tidak sihat,yang demam yang batuk dan sibuk setiap pukul pukul 2.30 mengambil kuih kuih untuk jualan ramadan saya sempat luangkan satu pagi kerumah kawan yang asalnya pelanggan saya. Memang bulan puasa ni saya cuti di Medinor One Health Center.Saya bekerja di sana sebagai Holistic Therapist secara sambilan hanya di sebelah pagi.tak daya buat therapy untuk pesakit dalam puasa ni. tapi panggilan kali ini dari DAH ibu tunggal yang kematian suami beberapa tahun lalu akibat kemalangan jalan raya tak dpat saya tolak kerana ibu nya lumpuh sebelah badan dan sekarang dok mengadu sakit badan badan.
Hanya tinggal 2 cucu nye di rumah.Dah kerja ..hanya setelah saya sms yang saya sedang mengurut ibunya baru dia balik ke rumah dan menemankan saya.soalan saya yang pertama..mak cik bile kene angin akmar ni..dia jawab tahun lepas..Soalan ke dua..bile mak cik mula duk dengan dah...jawabnye sejak suami Dah meninggal dunia. suami dia pun da meninggal 8 tahun lalu.Tahun lepas makcik kene angin akmar Dah la yang menjaga dia di bantu cucu cucu dia.. Soalan ketiga..anak makcik berapa orang....terus dia menangis .air mata mengalir dan mengalir, sebak dia tiba tiba..cucu dia yang darjah 2 dok kesat air mata Wan nya..saya rasa bersalah...saya pun kate makcik semua orang tuhan duga macam macam..tapi tuhan tak zalim dia siapkan jalan penyelesaian nya..mak cik ada Dah dan cucu cucu untuk jaga mak cik..tuhan jadi kan dia ibu tunggal sebenarnya untuk mak cik jugak, kalau dia ada suami belum tentu suaminya izinkan mak cik tinggal dgn dia..dia mengangguk cakap saya.ialah katanya anak dia yang lelaki pernah dia duduk untuk berubat tapi dia tahu menantu tak suka..baling barang tendang tendang barang kat rumah tapi dia buat tak pandang aje..4 bulan dia balik rumah Dah.seorang anak lelaki nya selalu talipon tanya kabar tapi tak berani nak bawa mak nya ke rumah.Ialah mak cik lumpuh setengah badan terpaksa nak di layan dan di pakai pampers..Teringat arwah mak dan abah...abah selalu cakap dia kalau mati tak mau susahkan orang..pernah beberapa minggu sebelum meninggal mak bercerita..lampu depan terbakar ..dia panjat..mak kate hati hati..dia jawab tak pe kalau jatuh terus mati tak susahkan orang..betul betul mereka pergi tak susahkan kami..tak menjaga mereka sakit padahal masa saya mengambil kursus Holistik Therapist ni di hati memang saya niat untuk mengurut mak ayah bile dia tak sihat..tapi alhamdullillah sempat lah juga saya memegang dan mengurut mereka 3 4 kali sebelum mereka meninggal semasa saya balik bercuti ke jb.
Saya tak faham kenapa masih ramai masyarakat yang sombong dengan ibu bapa atau mertua..Banyak contoh contoh akibat anak derhaka ini tapi masih tak terbuka hati mereka untuk ada belas kesihan.Iam not saying iam good tapi..saya banyak banyak bersyukur dengan hati yang tuhan beri pada saya..saya berdoa supaya jangan di terbalikkan hati saya menjadi sebaliknya.Mak sering nasihat kan saya jangan sombong walau dengan orang yg angkat sampah sekali pun.saya bawa nasihat mak hingga hari ni..tolong orang selagi mampu.kalau tak duit tenaga dan masa.Percaya la sedikit kebaikan yang kite buat besar ganjaran yang tuhan berikan ,dan saya benar benar bersyukur. Nikmat hidup yang sukar untuk di gambarkan..hati tenang..bagi mereka yang tak mau jaga ibu bapa semasa sakit tidak kah mereka terfikir satu hari nanti mereka akan tua dan sakit..mak selalu pesan jangan bimbang tentang masa depan,,bile awak buat baik awak akan dapat apa yang awak beri...saya menjaga arwah mak mertua saya beberapa tahun,pembantu rumah banyak membantu saya kerana saya bekerja, dan dia gembira bersama saya.ada satu masa suami ke luar negara selama 6 bulan kami bercadang untuk menghantar ke rumah abang nya di Kuala Lumpur ,masa tu kami tinggal di Lumut, dalam perjalanan dia diam aje..masuk tol kL dia kata ..tak pe la duk dengan saya la ....kami berpandangan..patah balik ke Lumut.sampai la dia sakit dan keluaga mintak di hantar ke kampung..itu pun masa dia di masukkan ke hospital di sana kami datang dia senyum kat saya dan saya kate..mak ni sakit rindu kat Tjuddin kan..jom ikut saya balik...dia jawab jom...tapi masa tu umur dia dah tak panjang..Al fatihah untu Wok Fatimah..2 masakan yang di ajar saya..patin masak tempoyak dan ayam masak tempoyak.

Berbalik cerita tadi moral story dalam perjalanan balik saya terfikir macam mana la saya nanti bila tua kan..tiap tiap hari bila saya berjumpa pelanggan yang punya seribu satu cerita betapa saya bersyukur dan bersyukur dengan kehidupaan saya hari ini..mendengar ketabahan Dah sebagai ibu tunggal dengan menjaga ibu yang lumpuh apa sangat lah dugaan yang tuhan beri pada saya.Hebat wanita ini..dia banyak korbankan masa rehat dengan bekerja kerana kadang kadang dia terpaksa balik waktu kerja bila ibu nya tidak sihat tiba tiba..berkejar kejar hidupnya..ingat kan saya aja bekejar kejar mengejar masa rupanya Dah pun macam saya jugak..tapi dia tak de suami untuk beri moral support tapi saya masih ada Tajuddin di sebelah....insaf saya.....Selalu saya beritahu Tajuddin semakin ramai saya jumpa pelanggan saya semakin saya appreciate dia sebagai suami...he he..he..
Saya mengajar anak anak macam mana mak saya mengajar saya, mendidik mereka dengan nasihat nasihat semasa dalam kereta, duduk duduk tgk tv atau masa bersembang.mustahak nya mereka punya perasaan kasih sayang dan belas kasihan.Berdoa supaya anak anak akan mengingati nasihat saya seperti saya ingat nasihat mak saya...

p/s kalau boleh saya pun nak mcm mak ayah saya...mati sebelum sempat susah kan anak anak dan suami....

Petikan dari diary yang saya jumpa

Sifat Api Neraka

Dari sebuah hadis ada di ceritakanAllah s.w.t telah menghantar malaikat Jibril bertemu malaikat Malik(penjaga neraka) untuk mengambil api darinya bagi kegunaan api bagi kegunaan Adam untuk memasak. Malaikat Malik bertanya..Jibril berapa byk yang kau mahu..Sebesar buah tamar jawab Jibril..Kata Malik..tahu kah kamu kalau ku beri api neraka sebesar kurma pasti akan hancur 7 petala langit dan bumi kerana kepanasan nye.kalau begitu beri ku separuh tamar kata Jibril..Jawab Malik..separuh dari kurma nescaya langit tak dapat turunkan hujan dan segala tanaman musnah.Jibril mohon pertolongan dari allah untuk mengetahui jumlah yg betul. Allah berfirman..Ambil lah sebesar biji sawi..Pergi lah Jibril mendapatkan api itu kemudian api itu di basuh dengan 70 buah sungai di syurga.setelah itu ia di bawa ke Adam dan di letakkan di atas puncak yg di tinggi..tiba tiba cair lah gunung dan tinggalkan hanya sedikit maka api itu lah yang digunakan hingga sekarang....

"dan kebaikan apa saja yang kamu usahakan bagi diri kamu akan mendapat pahalanya pada sisi allah. Sesungguhnya Allah Maha Melihat apa apa yang kamu kerjakan. (Al Baqarah ayat 110)

1 comment:

Maria Soraya said...

Harap-harap I pun tak nak menyusahkan sesiapa bila tua nanti.

I was touched with your story. May Allah gives us good health and tan of His Rahmat to all of us.

Amin