Sunday, August 23, 2009

rindu kat zira, mak ,jit,abah dan zul.......

Ramadan tiba lagi..xmau sedih sedih ingat kat ziera, mak abah jit dan zul....pasti mereka sedang tersenyum di sana..insyaallah..tapi memang rindu sebenarnya...apa pun hidup kena teruskan demi anak anak dan anak buah..

20th hari tu birthday saya..yg ke 46......mcm biasa aje..dptla birthday wish dari anak anak , suami dan adik....xde birthday cake..cume hari jumaat suami beli kek pasal si bujang balik...dia nak anak anak semua ada baru beli kek...seorg sahabat menulis u r not getting older but getting better...ape yg better nye ye...sebagai anak...dah jadi yatim piatu 2 tahun lalu....hanya doa setiap hari di panjatkan pd ilahi....sebagai ibu...kot lebih cool dan relax kot...sebagai isteri..dah hampir 26 tahun sebagai isteri..lebih dari setengah kehidupan saya bersama Tajuddin..bukan senang untuk dia melayan saya sebenarnya...umur 20 tahun dah kahwin..faham aje lah...dia sabar sebenarnya....tapi sekarang dia selalu kata u have change alot...saya banyak bersabar dan mengalah dan lebih relax..kate dia lah...dan saya sekarang rajin masak..saya tahu dia sayang saya..dan saya jugak tahu sekiranya berlaku sesuatu dalam rumahtangga saya kaum puak saya akan kata saya salah dan saya punca nya kerana mereka pun tahu yang Tajuddin sayang saya dan dia ni baik di mata kaum puak saya..tapi sayang dia tak bermakna dia xboleh sayang orang lain...jadi saya pun tak lah nak perasan lebih lebih..hanya berdoa aje la moga moga saya seorang aje isterinya hingga akhir hayat dia..ape pun saya bersyukur kerana dia suami saya.antara nikmat nikmat yg tuhan berikan pada saya.dia memang baik dan bertanggung jawab..cube kadang ade perangai yg huh boring boring..sabar aje la....

Kata kawan..hai kak bulan puasa salon tutup bukak Haflah Corner la pulak...datang lah ke bazaar ramadan di presint 2..gerai saya no 28..menjual tepung pelita, donut,lopis,kuih bakar, ondeh ondeh kueh talam dan karipap yg di goreng di sana..panas panas tu..bubur lambuk, kacang dan jagung pun ada..dapat 2 org pbantu..alhamdullillah 2 hari ni jam 6.30 habis semua kuih..tepung pelita 15 tray habis kul 6.tapi untung jual kuih xla mcm untung jual lauk pauk atau air tapi alhamdulillah..buat beli baju raya anak anak buah...biar suami beli untuk anak anak dan anak anak buah tapi saya tetap akan belikan untuk anak anak buah saya.saya tahu kalau mak ayah mereka masih hidup seorang sampai 8 pasang se orang seperti tahun tahun sebelum 2006.dan pada 2006 sebelum raya saya balik jb arwah jit ajak saya teman kan dia pi beli baju anak anak nya..semua dia tunjuk saya ok x ok x...dia beli yg saya kata cantik..arwah memang tak berkira bab duit kalau pasal anak anak..senang cerita kami 3 beradik ni memang ikut mak tak lokek duit...tapi kate abah kami ni suka membazir..layan sangat kehendak anak anak...masalahnya mak melayan kami mcm tu la...rupe nya selepas 2006 saya yg mengantikan tempat dia membeli baju baju anak anaknya...insyaallah jit..akan saya buat yg terbaik untuk mereka.janji saya pada awak..itu la sebab kenapa saya cari duit dari pagi petang sampai malam untuk mereka..in between tu sibuk mengambil menghantar mereka kesekolah..etc...saya tak mahu susahkan suami kerana saya faham dia byk dah keluar duit untuk kehidupan kami..dan saya juga sedar mereka anak org senang senang..jadi saya pastikan kehidupan mereka dengan saya same kalau mak dan ayah mereka masih hidup....selalu suruh dia orang doa mama long sihat dan kuat untuk jaga mereka...

Dah 2 tahun adik saya mulekan puasa bersama saya di sini..mereka akan ambil cuti..tapi tahun ni mereka sambut ramadan di jb aje kerana wabak H1N1 ni..adik saya anti bodi xkuat jadi dr nasihatkan duk diam diam kat umah..memang la sedih tapi nak buat mcm mana..apa pun dia masih ade suami dan anak anak..jadi ok la tu...tak nak emotional....

Masa saya balik jb hari tu saya terjumpa sebuah diary tahun1997..tak bertulis ape ape.menariknya tiap tiap helai ade terjemahan hadis hadis dan cerita cerita dari zaman rasullullah..nanti akan saya tuliskan mulai next posting...sama sama kita kongsi ilmu ini...kat diary tu tertulis Takwim hijrah ini di keluarkan oleh ummu qura. kerajaan Arab Saudi...

No comments: