Sunday, October 4, 2009

Hari Raya Di Johor Bahru

Saya bertolak pulang ke Jb hari jumaat 18hb kira kira jam 2 ptg setelah suami dan anak anak pulang dari solat jumaat. Setelah membayar tol dari tol Putra Mahkota masuk susur ke highway......jem bermula...heran jugak...xkan dah jem baru jam 2..tapi suami mengagak tentu ada kemalangan..betul pun agak agak 6 bijik kereta tersadai..lepas senawang baru berjalan lancar..kami sampai di Bandar Baru UDA trus singgah ke pasar ramadhan di sana..cepat cepat beli nasi ambang kerana itu yang di cari suami dan biasa lah anak anak dengan pilihan masing masing.Jam 7 sampai umah adik saya..saya berbuka di sana dulu, adik saya raya sakan tahun ni..rumah semua wall paper, tv plasma lagi..bagus bagus,,,,setelah solat kami bertolak ke umah tok mak..walau pun umah tu sekarang umah saya tapi saya masih kate umah tok mak..biar lah hati saya senang bile menyebutnya...ada kate kate yang mak beritahu saya buat saya terharu jadi anak mak semasa dia menyuruh mengambil umah itu sebelum dia meninggal dunia.,biar la ia menjadi rahsia hati saya..rumah tu dah bertukar nama 4 tahun yang lalu kerana abah tau dia xde anak lelaki jadi dia nak tukar siap siap supaya bile dia xde senang kami semua.Saya beli dengan harga kasih sayang dan masih membayar pinjaman rm1000 sebulan..
Sedih memang sedih kerana selalu mak akan bukak pintu dan gate tapi kini kami bukak sendiri, pasang lampu ..sedih sangat hati tapi saya kuat kan hati dan buat macam biasa kerana Ilman ade...biasa lah Ilman (anak arwah yang di jaga adik saya) tiap kali saya di sana dia akan bersama saya , naik kereta saya ,tido dengan saya..dia yang buat hati kami gembira dan gelak aje dengan keletah dia..dia mintak duit raya rm400 sebab tahun lepas saya terpaksa beri 300 kerana janji sehari rm10, habis lak puasanya..xpe la memang saya akan beri berapa yang dia minta..
Malam tu riuh lah umah tok mak, anak anak sibuk tunjuk baju raya pada ngahnya..melaram satu demi satu....
Esok sabtunya bersama suami ke Pasar Tani di Stadium Larkin beli barang barang kerana malam tu ada takbir raya rumah saya.Memang tiap tahun masa Tok Bah ada mereka akan datang , jadi kami teruskan tradisi tu..sementara ngah dengan Nazim pi ambil ayam dan daging..Kami mula menyiapkan barang untuk masak jam 2 ptg..buat pertama kali saya tak ade pembantu rumah jadi hanya bibik pembantu umah ngah yang menolong..dia memang lembab jadi saya lah kena kerja kuat sikit...Siap akhirnya nasi empet, soto ayam, sambal goreng dan rendang daging dendeng..serunding daging saya beli aje..ketupat pun tempah.Kul 7 kami bertolak ke rumah pak sedara...adik bungsu mak...Latuk yem..tiap tahun memang dia buat buka puasa kemudian terus takbir raya...tradisi tiap tahun..tahun lepas masuk lah tv3 pada raya pertama tentang tradisi ni tiap tahun dia adakan... glamour la kejap datin 1 dan datin 2....apa pun saya bersyukur dapat pak sedara macam dia.,dan seperti biasa beratus ratus orang hadir..kate anak anak..ma mereka ni malam raya tak sibuk masak ke..seorang anak dapat rm10.yang tua 50..kalau 5 anak dengan isteri.....ok laa tu...xbaik jahat sangka...tapi dalam pjalanan balik ke kereta itu lah yang saya dengar dari mereka berbual..xpe rezeki mereka....kami balik jam 9 kerana nak siap kan umah untuk takbir raya pulak..jam 10 mereka bertakbir...mase tu teringat arwah ayah dan mak..sementara arwah zul akan balik ke Pontian tiap malam raya dengan arwah Jit dan anak anak..malam tu mereka akan kumpul adik beradik di sana kerana esok selalu nya kakak kakak arwah akan balik ke rumah isteri atau suami masing masing..banyak lah jugak mereka makan..seronok tengok...oh ya petang tu saya sempat lari ke pusara di mahmoodiah untuk tabur kan bunga siap siap supaya esok senang dan dah cantik..dan untuk saya lepaskan rindu saya pada mereka....kami lalu tepi umah tok ekin mawi untuk ke pusara..baru cakap..nampak dia dan kembarnya dah nak masuk kereta..panjang umur kembar tu...dan memang cantik mereka..
Jam 12 saya pun terlelap..penat yang amat penat...masak tu....esok pagi nak masak lodeh dan ayam masak merah dan sambal udang....banyak tu....
Bangun bangun dah hari raya.....riuh rendah umah dengan mereka bersiap..suami dengan anak bujang dah first round dulu makan sebelum solat..sambal goreng memang kegemaran kami..tiap tahun memang tak pernah miss...apa yang saya masak sama lauk dengan apa yang mak masak pagi raya..cume rasa mesti lah berbeza..tapi tengok mereka berselera..saya gembira...kadang kadang saya senyum sendiri...mane datang kecekapan saya didapur setelah mak meninggal...macam magic..kerana mase mak ade saya hanya tergolek depan tv kerana mak di bantu oleh 3 pembantu umah...anak anak buah kate sebelum tok mak pergi dia dah beri magic kat mama long...ye la tu....sebenarnya semangat dan saya jatuh cinta dengan memasak ni...saya seronok bila di dapur..suami ,anak anak ,anak anak buah, ngah dan fadzli tunggu untuk makan..11 orang menunggu masakan saya...sedap cerita no 2...tapi senang hati bile anak buah kate..mama long masak dah macam tok mak..tapi saya sendiri tau...anak anak dan anak anak buah lah yang buat saya seronok dan happy bila tiba raya..they appreciate me..
Balik dari solat trus mereka makan,,kemudian sessi bersalaman sebelum bertolak ke pusara..xde nangis nangis...gelak dan gelak aje dengan kelakar mereka..tidak ada air mata menitik kerana kesedihan kerana sesungguh nya kami redha dengan kehidupan hari ini..yang pergi menanti kami di sana insyaallah..perasaan sedih kami simpan jauh jauh dalam hati ini...biar anak anak tidak melihat kesedihan kami...mereka perlu kan kami yang tua tua ni ini untuk terus menghadapi hari hari mendatang....siap sessi bergambar lagi...nanti bila anak balik dari cuti saya minte dia upload kat blog ni gambar2...
Kul 10 pergi la kami di pusara, memang tiap tahun akan ada tahlil pendek di pusara di buat oleh latuk yem.ustaz yang buat tu memang ustaz kepada makam di raja johor.mula mula ke pusara arwah tok saya...memang nasib baik kerana keluaga belah mak saya pusara nya memang bersebelahan..dalam satu kawasan tu semua pak sedara, mak sedara, abah tok , mak tok saya..arwah ziera pun di situ jugak....adik beradik mak 11 orang dan mak yang tua tapi kini tinggal 4 aje..2 pak sedara dan 2 mak sedara...mereka meninggal dulu dari mak..rata rata antara usia 35 hingga 55 tahun mak pulak 62 tahun..semua pasal jantung....jadi saya ramai lah sepupu yang anak yatim...bila mak meninggal..kerana nak buat lubang besar nak tempat kan 4 jenazah kawasan tu x boleh bawa masuk jentolak..jadi pusara mak jauh sikit dari mereka tapi tepi jalan, kira kira 60 meter dari pusara ziera..sebulan lepas tu isteri arwah adik mak meninggal mereka tanam di sebelah mak,,jadi sekarang buat 2 kali tahilil pendek.kate latuk yem yang datang bace tahlil dah macam sikit...yang kene bace macam dah banyak....who is next......
Seperti biase latuk yum kate...haflah..pas ni pi umah aku makan dulu......kalau dulu mase mak ade..pas pi pusara..mereka akan beramai ramai ke rumah mak....sekarang ni saya lah pi rumah dia dulu....Makan lah kami lagi...pas tu dok borak borak..jumpe pak sedara setahun sekali...masing masing sibuk...pak sedara yang tinggal dua dua orang kaye gitu...mane nak jumpe...sibuk cari duit..Pak sedara yang masih bernyawa ni saya panggil name aje dari kecik..yem dan lek..pasal dulu saya membesar dengan mereka dan umur mereka jarak 4 dan 6 tahun aje dari saya..arwah mak tok saya meninggal umur 39, saya baru setahun jadi mak terpaksa dok semula dengan abah nya menjage adik adik nya..jadi mereka ni macam abang abang saya lah...saya rapat dengan mereka..cume beberapa tahun ni saya sibuk dengan urusan saya dan jarang dapat berjumpa..tapi mereka sentiasa di hati saya..
Pas tu petang mereka berpakat ke rumah adik saya di UDA, kemudian ke rumah mak sedara di Uda, pastu pi majidee, pastu pi Taman ape ntah..umah mak sedara ...sampai umah kul 12 malam...lepak....selagi latuk yem hidup dan dia tak berubah fikiran nya tiap tahun akan trus begini...semua mak sedara dan pak sedara anak anak buah dia iaitu sepupu saya akan berkumpul di rumah nya dan beraya bersama sama...adelah satu dua yang tidak..Esok nye saya cadang pi rumah dua mak sedara sebelah abah...umah mak yah...mak yah dah meninggal few years back tapi suami dia ade...kami panggil Cek Nal..dah uzur dah dia.dia pernah bercerita pada saya semasa abah saya meninggal....katenye seminggu sebelum abah meninggal dia datang umah mak yah...umah mak yah ni dekat dengan pusara mahmoodiah, jadi abah selalu singgah bile pi pusara ziera dan pusara lain..dia cakap...saya tak boleh bayang kan hidup saya kalau badar pergi dulu....pasal dia tengok cek nal tinggal sorang..kalau boleh saya pergi dulu dari badar....badar tu mak saya la...name dia badariah...abah memang selalu cakap macam tu...pasal mak aje yang boleh layan dia...dia agak cerewet orang nya...kami pun selalu bergurau dgn dia..kalau mak pergi dulu..kite kawin kan abah...dia gelak aje...boleh boleh nak orang indon katenya...tapi cakap aje....dia sayang mak...kami tau...rupanya dua dua pergi sama sama..saya redha..tuhan lebih mengetahui..semoga mereka berbahagia di sana..insyaallah.....saya selalu mimpi yang indah indah kalau dia menjelma dalam mimpi saya....kemudian kami umah mak nab di kempas....kakak abah...pastu kami balik umah......
Raya ke tiga..saya masak mee kari...kawan saya datang dari putrajaya......petang siap berkemas kemas.....
Raya ke empat kami pulang ke rumah kami...sampai jam 1..trus suami ke Kajang untuk beli satay kerana Latuk yem dan rombongan..kaum puak saya lah akan sampai kul 4 untuk raya di rumah saya.....
Pastu saya ikut la pulak rombongan Cek Kiah ke rumah rumah kaum puak kat sini.. sementara Nazim hantar Nazrin balik ke UIA PJ kerana esok dia exam....sian dia...
Esok nya khamis...suami dah mule kerja.....saya pun bangun lambat..penat.....tengahari pi alamanda beli phone baru untuk fafa pasal phone dia rosak..dah janji dengan latuk yem pi umah dia kat Tropicana..dia kat jb ade umah kat kl pun ade umah.. mcm saya jugak..tapi umah dia juta juta...umah saya ratus aje....pas tu mak sedare kate dah nak pi cheras jadi saya trus ke cheras kemudian k rumah pak sedare latuk lek pulak...barbeque gitu.....jumpa suami di sane...balik jam 11 malam......
Esok tak habis lagi cerita...pagi akan ke Pulau Pinang..anak buah sebelah suami akan bersanding di sana...sambut menantu.....bab raya dah habis la..pas ni bab pi hantar orang sanding....apa pun semua berjalan lancar....Kami sampai di rumah hari sabtu jam 11 malam.....ahad saya tidor dan tidor......penat yang amat penat...10 hari yang penat....isnin saya xleh bangun trus,,,demam dan batuk....rabu baru ok...tapi tak ok pun tengahari dah keluar ambil anak anak dan melayan makan dia..sushi la, noodle la kfc la...`Seronok hidup saya.....penat penat jugak tapi tiap waktu ade perkara yang perlu saya lakukan...saya pastikan saya cukup rehat..sebab tu kalau saya rase badan saya perlu rehat..saya akan tergolek atas katil beberapa hari.....pas tu saya buat kerja saya semula....pelangan x lari kerana mereka tunggu saya...syukur tuhan kerana bakat yang di beri pada saya..Bayang kan wang mengalir keluar dalam 2 minggu ni......aduh aduh aduh.....tapi syukur yang amat rezeki yang tuhan limpahkan pada saya dan suami.....

No comments: