Friday, October 2, 2009

SELAMAT HARI RAYA/persiapan raya

Hari ini telah masuk hari yang ke 14 kita dalam bulan syawal. Mood menulis baru datang untuk saya..Kadang saya merasakan tidak ada apa yang menarik tentang hari raya sejak 4 ahli keluarga saya meninggal 3 tahun yang lalu. Tapi saya tahu dalam hidup kita mesti fikirkan orang lain terutama suami dan anak anak.Anak anak menanti hari raya terutama anak anak arwah kerana dalam usia 14 dan 11 tahun mereka excited untuk balik jb bertemu adik nya, sepupunya , ngah , uncle lee dan saudara sebelah arwah ayahnya.. Kata jyea sebelum kami pulang..ma ..dulu excited balik raya pasal nak jumpa tok mak tok bah ,mak jit, uncle zul,ngah dan uncle lee , nak makan tok mak masak yang nombor satu la..tapi sekarang ni..orang jb yang tunggu kita pasal tinggal ngah dan uncle lee, syafik dan ilman kat jb..pasal masak ma pun hari hari masak kan kami...betul tu..kami semua rindu kan masakan mak...
Mak memang pandai masak..selalu mengajar orang masak..aunty aunty saya banyak belajar masak dari mak..mak jugak selalu jadi pengadil dalam pertandingan memasak..sebab tu anak anak dia tak pandai masak kerana dia rajin anak dia jadi malas...alasan yaang baik..

Persiapan raya untuk saya takada ..minggu terakhir saya bawa semua anak anak ke mid valley dan kemudian mereka sambung di Sunway Pyramid..Irfan senyum sampai telinga dapat kasut Tiger yang dok dia idam idam..sikit lagi RM400 harga asal tu..xpe la asal dia happy sudah..adik dapat baju superman brand yang dok tiap tahun dia beli..sehelai rm107 tu..beli 2...sakit perut mama long dia...entah lah tengok dia orang excited beli baju raya saya rasa seronok dan gembira..anak anak saya dah besar jadi kami beri duit dan pandai pandai lah mereka beli barang..tapi anak bujang saya Nazim memang selalu nak untung..masa cuba baju melayu di Metro dalam bilik sambil mencuba pakaian sambil beritahu saya..tolong cakap dengan ayah baju melayu kena bayar pakai duit yang dia beri ke..kalau ye..dia xnak baju tu nak cari kat kamdar aje.murah...ayah dia mengalah...xpe baju melayu ayah bayar..senyum lah yang lain..
Anak dara saya si kembar beli baju kurung di Butik Kartika sebelah Little Penang...Owner dia Kak Saodah kenalan lama saya masa saya bekerja di sebuah syarikat di Mid Valley,hampir 4 tahun saya di sana. Saya merupakan pelanggan setia dia.dan arwah Ziera pernah kerja sekejap masa tunggu SPM..masuk butik dia teringat Ziera masa kerja di sana..kat situ jugak duit saya tiap bulan susut kerana beli baju..selalu saya dapat diskaun bila beli di sana..harga baju kurung 2 pasang RM500 tapi Kak Saodah beri diskaun yang teramat baik jadi tak lah mengigil saya membayarnya.
Kata suami u xnak beli ke...entah memang tak rasa nak beli apa apa..jadi tak beli la...
Kira kira perbelanjaan malam sebelum tido habis lah RM5,000 untuk anak anak saya semua yang 6 orang...xpe lah..asal mereka happy sudah...
Twin kata mama tahun ni tak beli baju raya tapi hand bag prada tu harga amboi amboi amboi....ok lah tu kira balance.....harga rahsia...ayah tau..kene berleter sampai pagi nanti...
Persiapan raya siap sudah...kuih kuih dah beli 4 5 jenis...suami dok beli macam macam jenis kacang...jadi jumaat tengahari kami berangkat la ke jb.....Nazim balik awal ke jb untuk tolong ngah siapkan pusara dan rumah tok mak..pertama kali dia balik pandu kereta sendiri ke jb bersama 2 teman nya.....
Alhamdulillah dengan rezeki yang tuhan beri pada saya dalam bulan puasa ini, syukur dan syukur pada mu ilahi. dan dengan rezeki itu lah saya dapat menyediakan persiapan raya untuk anak anak mengikut kemahuan mereka..terima kasih dan semoga tuhan limpah kan rezeki pada kawan kawan yang memberi sokongan dalam perniagaan yang saya lakukan, pada Dr Nora yang memberi duit raya yang terlebih sudah pada Irfan dan Izwan..akan saya kenang jasa kelian...memang saya bekerja keras untuk mereka agar mereka gembira menyambut hari raya..syukur syukur tuhan makbulkan permintaan saya..
Semoga rezki saya bertambah dan berlimpah ruah dalam saya melangkah dan melangkah dan begitu jugak pada sahabat sahabat saya yang sentiasa memberi sokongan kepada saya..terima kasih banyak banyak..Untuk Maria..thank you..antara sahabat yang sentiasa sokong saya...mereka lah kekuatan saya....
Terima kasih tuhan..

2 comments:

Maria Soraya said...

Sama-sama kasih. Tak buat open house?

mamaziera said...

tu la nak buat tapi dok mencari hari...pasal hujung minggu penuh dengan jemputan kawin.sejak kenal ramai org veteran kat ptrajaya .ramai la jemput kawin kan anak..mcm u group remaja lambat la i dapat jemputan...